Dostępność

Czym jest dostępność?

Możemy myśleć o dostępności jako o zapewnieniu tych samych możliwości wszystkim ludziom, bez względu na ich ograniczenia. 

Kogo dotyczy – czyli komu służy? 

Osoby ze szczególnymi potrzebami to osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.

Jakie obowiązki w zakresie dostępności muszą realizować same organizacje? 

Obowiązkiem każdej organizacji pozarządowej i podmiotu  realizującego zadanie publiczne finansowane ze środków dotacji jest zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Organizacje planując zadania musi odpowiedziec sobie na następujące pytania:

  • dostępność miejsca: gdzie realizujesz działania? 
  • dostępność informacji: do kogo, jak i gdzie komunikujesz o swoich działaniach?
  • dostępność oferty: dla kogo i co proponujesz?

Dostępność musi być zapewniony co najmniej w minimalnym wymiarze w trzech zakresach:

  •  architektonicznym

 Jeśli miejsce w którym organizacja realizuje zadanie każda osoba ( poruszująca się o kulach, na wózku, matka z dzieckiem) może wejść bez problemów oznacza to, że mamy do czynienia z projektowaniem uniwersalnym. 

  • cyfrowym

Czy treści na stronie lub w mediach społecznościowych są dostępne (dokumenty, prezentacje, zdjęcia, grafiki)? Czy materiały filmowe (spektakle, filmy) są osadzone w dostępnym odtwarzaczu/playerze? Czy treści na stronie lub w mediach społecznościowych są dostępne (dokumenty, prezentacje, zdjęcia, grafiki)? Czy materiały filmowe (spektakle, filmy) są osadzone w dostępnym odtwarzaczu/playerze? 

  •  informacyjno-komunikacyjnym

Dostępność informacyjno-komunikacyjną zapewnimy, gdy postaramy się o tłumaczenie na język migowy.

Ale zgodnie z ustawą nie mamy takiego obowiązku w każdym zadaniu. Na podstawie zapytania potrzeby np w formularzy zgłoszeniowym zapewnimy dostęp informacyjno-komunikacyjnym przygotowując informacje o zadaniu w tekście czytanym maszynowo, instalując system wspierający słyszenie, proste napisy.

 

Dostęp alternatywny może być stosowany tylko w indywidualnych przypadkach, jeśli ze względów w szczególności technicznych lub prawnych nie można zapewnić minimalnej dostępności. Może to polegać na:

  • zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby
  • wprowadzeniu takiej organizacji (pracy lub wydarzenia), która umożliwi obsługę osób (klientów) ze szczególnymi potrzebami,
  • zapewnieniu wsparcia technicznego, w tym wykorzystaniu nowych technologii.

 

Treść art.  6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Art. 6. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi

potrzebami obejmują:

1) w zakresie dostępności architektonicznej:

a) zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,

b) instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,

c) zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,

d) zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1172),

e) zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób;

2) w zakresie dostępności cyfrowej – wymagania określone w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019

r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;

3) w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:

a) obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,

b) instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,

c) zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,

d) zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.

W indywidualnym przypadku, jeżeli organizacja lub podmiot nie jest w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie, o którym mowa w art. 6 ustawy o dostępności, podmiot ten jest obowiązany zapewnić takiej osobie dostęp  alternatywny.

Zapraszamy do odwiedzin strony ngo.pl gdzie opublikowane zostały materiały w przystępny sposób mówiące o dostepności. Podajemy także kilka przydatnych linków:

Co NGO musi wiedzieć o zapewnieniu dostepności ?

Jak zadbać o dostępność w sieci? Praktyczne wskazówki

 

Źródło informacji: publicystyka.ngo.pl

 

 

DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.